Dziennik żywienia – dlaczego i kiedy warto go prowadzić?

Dziennik żywieniowy może, a nawet powinien prowadzić każdy, bez względu na stan zdrowia. Jest on pomocny, kiedy zaczynasz przygodę ze sportem i treningami, przechodzisz na dietę, czy po prostu chcesz obserwować, co jesz w ciągu dnia. Jest to bardzo przydatne narzędzie, nieważne w jakiej postaci zaczniesz je prowadzić.

Możliwości dla każdego

W dobie smartfonów bardzo łatwo znaleźć wiele aplikacji żywieniowych i dietetycznych, które mają opcję prowadzenia dzienniczka żywienia. Dla osób lubiących mieć wszystko zapisane w telefonie jest to rozwiązanie idealne. Telefon zawsze mamy ze sobą i możemy sprawnie wprowadzić do aplikacji dane z każdego posiłku.
Opcją bardziej tradycyjną jest prowadzenie dzienniczka w formie papierowej. Można użyć do tego zwykłego notesu, w którym samodzielnie umieścimy dzienniczek. Osobom lubiącym piękne gadżety spodoba się na pewno bogata oferta gotowych dzienniczków żywieniowych. Oczywiście można szaleć z kolorami i rysunkami, najważniejsze przecież, żeby dzienniczek był czytelny dla nas samych. Dzienniczek taki można również wydrukować z darmowych źródeł w internecie.
Używanie papierowego notesu daje wiele dodatkowych możliwości.  Można z boku każdego posiłku dopisywać jego cenę, a dzięki temu możemy w łatwy sposób przekonać się, ile wydajemy na jedzenie!

Kilka przykładów korzyści

Dziennik żywienia jest cennym narzędziem dla osób będących na diecie. Czy to dieta ketogeniczna, której trzeba pilnować, czy to dieta bogatobiałkowa dobra dla rozwoju mięśni, czy każda inna – schemat jest ten sam. Notujemy każdy posiłek, jego wagę oraz wartość kaloryczną (dla samodzielnie przyrządzanych potraw może być orientacyjna) i sami siebie kontrolujemy. Dodatkowo dzienniczek stanowi motywację do przestrzegania diety. Każdemu, komu zależy na pięknej sylwetce na pewno nie zaszkodzi takie narzędzie. Pomaga ono rzecz jasna w liczeniu kalorii, ale także w monitorowaniu zdrowego odżywiania.

Dziennik żywienia sprawdzi sie u osób chorych na choroby metaboliczne, na przykład u cukrzyków. Przy okazji prowadzenia dzienniczka pomiarów cukrów, mogą oni notować swoje posiłki i patrzeć, jakim poziomem cukru reagują na jakie dania. Można przeprowadzać w ten sposób różne „eksperymenty”.

Również w odpowiednim żywieniu naszego dziecka możemy sięgać po dziennik żywienia. Stanowi to element profilaktyki nadwagi i otyłości, a także pozwala dziecku stworzyć pozytywne nawyki. Prowadzenie dziennika dla dziecka wpłynie też pozytywnie na odżywianie się całęj rodziny.

Prowadzić czy nie?

W każdej formie dziennik żywienia jest przydatnym narzędziem pomagającym wprowadzić dobre nawyki. Najważniejsza jest regularność i prowadzenie dziennika na bieżąco. A co najfajniejsze, nie istnieją przeciwwskazania do prowadzenia dzienniczka. Jest on świetny dla każdego, a jedynym ograniczeniem może być wyobraźnia.

Temat dziennika żywieniowego został również opisany na portalu altruismonline.com, poświęconym zdrowemu odżywianiu